Първо потребителят трябва да се регистрира в портала. Самата регистрация е в три стъпки, който са описани, като след всяка е необходимо да се затваря браузъра.
След това се минава през няколко забутани менюта, от където потребителят трябва да разреши сам на себе си, използването на услугата. Това е споменато в раздел “Как да получа ЕОРИ номер?” на страницата Е-Портал на Агенция “Митници” (customs.bg)
Следва същинското заявяване, а интерфейсът е доста неудобен. Спомням си, че ми се наложи да почвам наново.
След няколко телефонни обаждания и половин ден занимавка, бях готов с подаването на заявката, при което до в полето ЕОРИ номер се появи един номер. Този номер изпратих на куриерската фирма DHL, за да подготви документите за освобождаване на пратката. DHL взема 24 лв. за предоставяне на документите, с който да освободя пратката сам и безплатно за представителство. Естествено избрах второто.
Оказва, че този ЕОРИ номер не е валиден.
След няколко телефонни разговора стигнах до номер 02 9859 4727, който е на служителя отговаряш за ЕОРИ номерата в митницата до централна гара.
Оказа се, че това бил входящият ми номер. Защо след като се поява в полето за ЕОРИ номер, не са сложили едно “вх №” отпред?
Оказа се също, че просто никой не е погледал, че има нова заявка и ако не се бях обадил, не знам още колко щеше да се наложи да чакам.
Номерът се генерира веднага, след като служителят одобри заявката. Аз бях забравил, че преди всяко влизане в сайта трябва да се рестартира браузъра, та се помъчих още няколко малко, тъй като в портала не дава адекватно съобщение при такава грешка.
След 5 дни (от сряда до понеделник) и доста нерви се сдобих е ЕОРИ номер.
Ако бях отишъл на място, щях да приключа за не повече 2 часа с получаването на номера и освобождаването на пратката.
От DHL работят бързо и професионално, но след като им пратих платежното, бяха пропуснали да го обработят и трябваше да им се обаждам, след като чаках повече от очакваното. Понеже проведох сумата не от личната ми сметка и съм пропуснал да впиша себе си като задължено лице, се появи нов проблем. Те обаче не ми казаха, първо че мога да променя данните за превода, ако още не е минала транзакцията и второ, че мога да се обадя на служител в митниците за да се оправят нещата.
Всички че служители на митниците (около 10 души), с който разговарях по телефона бяха любезни и компетентни, електронната услуга ми отне много повече време и ми създаде повече разходи, отколкото ако бях отишъл на място.